Axel Burénius tilldelas Katapultpriset 2021
Axel Burénius belönas med Katapultpriset 2021 för bästa skönlitterära debut för sin roman Dödsängel. Priset delades ut under Umeå Littfest. Prissumman är 60 000 kronor.
Motiveringen lyder:
"Med frenetisk närvaro låter Axel Burénius oss komma nära förlustens faktum. Hans osentimentala skildring kretsar kring skuld och vanmakt och är ett försök att med fantasins kraft närma sig försoning."
Om Axel Burénius
Axel Burénius är född 1989 och kommer från Täby utanför Stockholm. Han har tidigare gått författarutbildningen på Biskops-Arnö och har en magisterexamen i slaviska språk. För närvarande bor han i Nottingham och skriver på en avhandling om Svetlana Aleksijevitj.
Om Dödsängel
”Det minnesvärda är inte minnesvärt. Det högtidliga är trivialt. Det exceptionella är betydelselöst. Det banala är väsentligt. Det är i det vardagliga, det lilla och triviala som det verkliga dramat utspelar sig, för det är där vi tillbringar den förkrossande merparten av våra liv.”
I ymnigt snöfall kör lastbilschauören Ivar Järve från Stockholm till Trondheim. Strax norr om Bollnäs kommer en mötande personbil över i hans körfält – kollisionen är oundviklig. Ivar överlever men de ungamännen i personbilen dör. Vilka var de? Vad hann de tänka under sina sista ögonblick? Och hur kommer olyckan att förändra Ivars eget liv? Medan dagen övergår i natt har Ivar ett samtal med sig själv, ett samtal som kretsar kring de döda såväl som de levande.
Sagt om boken
"Burénius levererar en lika delar dramatisk som psykologiskt fullfjädrad analys av en mans kamp med sig själv och en hisnande vacker betraktelse över döden, slumpen och meningslösheten. (...) Jag imponeras av Burénius förmåga att föreställa sig Ivars hela liv, flickvännen, barnet, relationen till den avlidna fadern som han aldrig lyckades komma särskilt nära och de otaliga körningarna till höger och vänster, samt de ödesdigra timmarna efter att olyckan skedde." /Sinziana Ravini, Göteborgs-Posten
"Burénius har ett välmejslat språk, fyllt av upprepningar, självmotsägelser, meningar som tycks febrigt vandra tillbaka till sig själva. I de bästa stunderna påminner det något (men bara i något!) om Thomas Bernhards (...) Det är en tight, stram, ovanligt behärskad debut (...) I stället för att intressera sig för sorgen såsom känslomässig utvikning, är det dess stumhet som ges utrymme här. Men ännu mer: språket. Språkets omöjlighet. Hur språket reducerar även den mest levande till tomma former, klyschor, döda ord." /Valerie Kyeyune Backström, Expressen
"Axel Burénius skriver fram sin berättelse på ett sätt som får den att både isa och brännas. (...) Det är en chockens monolog i ett närmast poetiskt tempo med meningar som rör sig utan intellektets analys eller filter. Orden bara kommer därför att de måste ut. Dödsängel är en tung berättelse, men Axel Burénius använder ett språk som ger ett flöde i den brutala kompakthet som uppstår när livets pressas ihop till det yttersta." /Kristin Lundell, Svenska Dagbladet
"... timmarna i en iskall och obrukbar lastbil är laddade med smärta och kraft, men de växer också till någonting mer än så. När man småningom kan se genom hinnan av tragik avtäcker sig en sällsam, skör skönhet." /Henrik Jansson, Hufvudstadsbladet
"Dödsängel är till form och innehåll en imponerande debut." /Anne-Charlotte Östman, LitteraturMagazinet
"Dödsängel är en mycket läsvärd bok av en stilsäker debutant: Axel Burénius (f. 1989). Den rymmer många insiktsfulla tankar om människan och vad som utgör ett liv, och perspektivet är väldigt lyckat, där den ofrivillige och oskyldige förövaren, och hans kamp mot sin ångest, står i fokus." /Dan Brundin, BTJ-häftet
Om Katapultpriset
Katapultpriset delas delades ut av Sveriges Författarförbund första gången 1992. Med Katapultpriset vill Sveriges Skönlitterära sektionens styrelse bidra till att lyfta den nya litteraturen.