De redan döda

Författare: Robert Karjel

Utgivningsdag: 2010-09-02
Recensionsdag: 2010-09-16

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Få svenska författare skriver actionromaner av internationellt snitt, av den enkla anledningen att få svenska författare har de nödvändiga kunskaperna.
Robert Karjel har det. Oavsett om det gäller spelet bakom kulisserna hos FBI och Säpo eller internationell terroristbekämpning vet denne överstelöjtnant vid flygvapnet vad han talar om. Med utgångspunkt i tsunamin 2005 och den nya världsordning som uppstod efter 9/11 har han skrivit en tät och ytterst initierad konspirationsthriller. Thailand, januari 2005. På ett ödsligt strandhotell möts några överlevare efter tsunamin, var och en med egna skäl att förbli "saknad". Det är N., eller Svensken, Mary med en katt tatuerad i svanken, den vapenkunnige Vladislav och den bittre pakistaniern Reza. Samt amerikanen Adderloy. Den senare verkar inte bara ha obegränsade ekonomiska resurser, han övertalar också gruppen att medverka vid ett bankrån i Kansas för att finansiera sina nya liv. De tar sig in i USA, förbereder sig minutiöst, men när första skottet faller havererar planen och deras tillvaro övergår i en flykt på liv och död.
Stockholm, 2007. Säpo-agenten Ernst Grip beordras att ge sig av till USA. Han förs till militärbasen på Diego Garcia – en atoll i Indiska Oceanen. Väl där ska han hjälpa FBI att förhöra en terrormisstänkt och svårt torterad fånge som man tror är svensk. Sakta men säkert vinner Grip mannens förtroende, men samtidigt börjar han förstå att säkerhetsagenterna är minst lika intresserade av honom själv som av fången i den orangea overallen. Och när namnet Adderloy dyker upp i utredningen inser Grip att hans eget ljusskygga förflutna är på väg att hinna ikapp honom. Snaran dras åt.

Om De redan döda (2010):

”Detta är thrillerns självklara uppbyggnad, och Robert Karjel konstruerar den med en florettfäktares elegans: man ser inte ansträngningen bakom. Men det som gör Robert Karjel till något utöver det vanliga är språket, syntaxen, själva stilen. Konkreta iakttagelser utan transportsträckor och en sorgsen underton. Karjel är en lågmäld betraktare.”
Lotta Olsson, DN Söndag

"(...) en mångfacetterad historia om den värld som skapats av kriget mot terrorismen, och om hur mycket ensamma män kan göra för det första riktiga hem de hittat eller den familj de för alltid förlorat.

Men framför allt är det en intellektuellt brutal uppgörelse med ett USA som inte skyr några medel för att föra en kamp mot väderkvarnar under förespeglingen terrorister, och skjuter blint på allting som kan misstänkas vara terrorism. (...) De redan döda är en av de mest välskrivna svenska thrillers jag läst de senaste 20 åren. Inte ett ord på fel ställe. Ett oerhört välgjort hantverk. Världsklass. Boken kunde lika gärna varit skriven av vilken utländsk internationell storförfattare som helst, undantaget att huvudpersonerna är svenska. Enda nedsidan är att man antagligen får vänta ytterligare några år på nästa bok från Karjel."
Ur bloggen Cornucopia? 2010-09-28

”Mina böcker handlar aldrig om enbart om ett enskilt brott och det skiljer ut dem från den svenska deckarfloden. I stället har jag ambitionen att säga något om hur världen ser ut. Mitt yrkesliv har gjort att jag sitter på speciella kunskaper och har många värdefulla kontakter som jag kan använda.”

Robert Karjel i Mitt i Tyresö

Om De redan döda (2010):

"Detta är thrillerns självklara uppbyggnad, och Robert Karjel konstruerar den med en florettfäktares elegans: man ser inte ansträngningen bakom. Men det som gör Robert Karjel till något utöver det vanliga är språket, syntaxen, själva stilen. Konkreta iakttagelser utan transportsträckor och en sorgsen underton. Karjel är en lågmäld betraktare."
Lotta Olsson, DN Söndag

"Den svenska spänningsromangenren är mestadels förvisad till de sedvanliga klicheerna om svenska, gärna kvinnliga, småstadspoliser som tvärt emot verkligheten faktiskt löser brott och inte bara avskriver dem pga brist på spaningsunderlag. Även om av okänd anledning storsäljande författare som spiondömde Guillou eller avlidne Stieg Larsson (den senare delvis) försöker sig på en lite mer internationell prägel på sina böcker, så finns det ingen svensk som med en sådan enkelhet och bravur behärskar den internationella thrillern som Robert Karjel. (...)

Medan hans uppföljare till Gå över gränsen, Skuggan av floden, också kunde klassas som en militär technothriller, så visade den förra boken, De hängdas evangelium med sin Dan Brown-imitation, att Karjel antagligen kan skriva precis vad som helst. Behärskar man hantverket så här väl kan man skriva vad för slags roman man vill.

Istället serveras vi nu en mångfacetterad historia om den värld som skapats av kriget mot terrorismen, och om hur mycket ensamma män kan göra för det första riktiga hem de hittat eller den familj de för alltid förlorat.

Men framför allt är det en intellektuellt brutal uppgörelse med ett USA som inte skyr några medel för att föra en kamp mot väderkvarnar under förespeglingen terrorister, och skjuter blint på allting som kan misstänkas vara terrorism. (...)

Detaljarbetet i boken är slående, från beskrivningen av konstverk till små bisatser i början av boken som visar sig vara fullt relevanta 150 sidor senare.

Titeln är väldigt smart, och handlar om såväl människor som formellt har förklarats döda, människor på amerikansk death row, människor som i det tysta försvunnit in i USA:s hemliga fångnätverk med döden som enda utväg, eller människor med en av läkare uttalad dödsdom över sig. Alla är beredda att gå ganska långt för att ge döden en näsbränna.

De redan döda är en av de mest välskrivna svenska thrillers jag läst de senaste 20 åren. Inte ett ord på fel ställe. Ett oerhört välgjort hantverk. Världsklass. Boken kunde lika gärna varit skriven av vilken utländsk internationell storförfattare som helst, undantaget att huvudpersonerna är svenska. Enda nedsidan är att man antagligen får vänta ytterligare några år på nästa bok från Karjel."
Ur bloggen Cornucopia? 2010-09-28



Om Gå över gränsen (1997):

”Det är klassiska grepp med doft av Örnnästet, Navarone och Polarstation Zebra – för att inte tala om Jan Guillou – och Karjel gör inte misstaget att gräva ner sig för djupt i tekniska detaljer utan håller spänningen vid prima liv boken igenom.” Kvällsposten

”Sju år av ihärdig källkontroll, faktagranskande, strykningar och förändringar i manus. Resultatet har blivit en oerhört trovärdig och detaljrik thriller, som man läser med stigande häpnad. ’Är allt detta verkligen möjligt?’”
Expressen

”Robert Karjel har skrivit den bästa tekno-thriller som någon svensk har skrivit på mången god dag. En debut som lovar mycket för framtiden.”
Dagbladet

Om Skuggan av floden (1999):

”Robert Karjel berättar relativt återhållsamt, hans skildring har trovärdighet och han kan bygga upp spänning … en av de mest lovande spänningsförfattarna på svenska.”
Dagens Industri

”Hade den här boken skrivits av Ken Follet, Frederick Forsyth eller Jack Higgins hade den varit en bestseller world-wide!”
Vestmanlands Läns Tidning


Om De hängdas evangelium (2005):

"Riktigt spännande ... och fläckvis mer realistisk och mindre klichéspäckad än Dan Browns sanslösa bästsäljare."
Tidningen Ångermanland

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2010-09-16 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2010 Omslagsformgivare: Helena Hammarström Thema-kod: Deckare Antal sidor: 315 Mått: 163 x 234 x 26 mm Vikt: 572 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146220596 (2010-09-02); Pocket, 9789170018794 (2011-05-13)

Fler böcker av författaren

De redan döda

Författare: Robert Karjel

Utgivningsdag: 2010-09-02
Recensionsdag: 2010-09-16

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Få svenska författare skriver actionromaner av internationellt snitt, av den enkla anledningen att få svenska författare har de nödvändiga kunskaperna.
Robert Karjel har det. Oavsett om det gäller spelet bakom kulisserna hos FBI och Säpo eller internationell terroristbekämpning vet denne överstelöjtnant vid flygvapnet vad han talar om. Med utgångspunkt i tsunamin 2005 och den nya världsordning som uppstod efter 9/11 har han skrivit en tät och ytterst initierad konspirationsthriller. Thailand, januari 2005. På ett ödsligt strandhotell möts några överlevare efter tsunamin, var och en med egna skäl att förbli "saknad". Det är N., eller Svensken, Mary med en katt tatuerad i svanken, den vapenkunnige Vladislav och den bittre pakistaniern Reza. Samt amerikanen Adderloy. Den senare verkar inte bara ha obegränsade ekonomiska resurser, han övertalar också gruppen att medverka vid ett bankrån i Kansas för att finansiera sina nya liv. De tar sig in i USA, förbereder sig minutiöst, men när första skottet faller havererar planen och deras tillvaro övergår i en flykt på liv och död.
Stockholm, 2007. Säpo-agenten Ernst Grip beordras att ge sig av till USA. Han förs till militärbasen på Diego Garcia – en atoll i Indiska Oceanen. Väl där ska han hjälpa FBI att förhöra en terrormisstänkt och svårt torterad fånge som man tror är svensk. Sakta men säkert vinner Grip mannens förtroende, men samtidigt börjar han förstå att säkerhetsagenterna är minst lika intresserade av honom själv som av fången i den orangea overallen. Och när namnet Adderloy dyker upp i utredningen inser Grip att hans eget ljusskygga förflutna är på väg att hinna ikapp honom. Snaran dras åt.

Om De redan döda (2010):

”Detta är thrillerns självklara uppbyggnad, och Robert Karjel konstruerar den med en florettfäktares elegans: man ser inte ansträngningen bakom. Men det som gör Robert Karjel till något utöver det vanliga är språket, syntaxen, själva stilen. Konkreta iakttagelser utan transportsträckor och en sorgsen underton. Karjel är en lågmäld betraktare.”
Lotta Olsson, DN Söndag

"(...) en mångfacetterad historia om den värld som skapats av kriget mot terrorismen, och om hur mycket ensamma män kan göra för det första riktiga hem de hittat eller den familj de för alltid förlorat.

Men framför allt är det en intellektuellt brutal uppgörelse med ett USA som inte skyr några medel för att föra en kamp mot väderkvarnar under förespeglingen terrorister, och skjuter blint på allting som kan misstänkas vara terrorism. (...) De redan döda är en av de mest välskrivna svenska thrillers jag läst de senaste 20 åren. Inte ett ord på fel ställe. Ett oerhört välgjort hantverk. Världsklass. Boken kunde lika gärna varit skriven av vilken utländsk internationell storförfattare som helst, undantaget att huvudpersonerna är svenska. Enda nedsidan är att man antagligen får vänta ytterligare några år på nästa bok från Karjel."
Ur bloggen Cornucopia? 2010-09-28

”Mina böcker handlar aldrig om enbart om ett enskilt brott och det skiljer ut dem från den svenska deckarfloden. I stället har jag ambitionen att säga något om hur världen ser ut. Mitt yrkesliv har gjort att jag sitter på speciella kunskaper och har många värdefulla kontakter som jag kan använda.”

Robert Karjel i Mitt i Tyresö

Om De redan döda (2010):

"Detta är thrillerns självklara uppbyggnad, och Robert Karjel konstruerar den med en florettfäktares elegans: man ser inte ansträngningen bakom. Men det som gör Robert Karjel till något utöver det vanliga är språket, syntaxen, själva stilen. Konkreta iakttagelser utan transportsträckor och en sorgsen underton. Karjel är en lågmäld betraktare."
Lotta Olsson, DN Söndag

"Den svenska spänningsromangenren är mestadels förvisad till de sedvanliga klicheerna om svenska, gärna kvinnliga, småstadspoliser som tvärt emot verkligheten faktiskt löser brott och inte bara avskriver dem pga brist på spaningsunderlag. Även om av okänd anledning storsäljande författare som spiondömde Guillou eller avlidne Stieg Larsson (den senare delvis) försöker sig på en lite mer internationell prägel på sina böcker, så finns det ingen svensk som med en sådan enkelhet och bravur behärskar den internationella thrillern som Robert Karjel. (...)

Medan hans uppföljare till Gå över gränsen, Skuggan av floden, också kunde klassas som en militär technothriller, så visade den förra boken, De hängdas evangelium med sin Dan Brown-imitation, att Karjel antagligen kan skriva precis vad som helst. Behärskar man hantverket så här väl kan man skriva vad för slags roman man vill.

Istället serveras vi nu en mångfacetterad historia om den värld som skapats av kriget mot terrorismen, och om hur mycket ensamma män kan göra för det första riktiga hem de hittat eller den familj de för alltid förlorat.

Men framför allt är det en intellektuellt brutal uppgörelse med ett USA som inte skyr några medel för att föra en kamp mot väderkvarnar under förespeglingen terrorister, och skjuter blint på allting som kan misstänkas vara terrorism. (...)

Detaljarbetet i boken är slående, från beskrivningen av konstverk till små bisatser i början av boken som visar sig vara fullt relevanta 150 sidor senare.

Titeln är väldigt smart, och handlar om såväl människor som formellt har förklarats döda, människor på amerikansk death row, människor som i det tysta försvunnit in i USA:s hemliga fångnätverk med döden som enda utväg, eller människor med en av läkare uttalad dödsdom över sig. Alla är beredda att gå ganska långt för att ge döden en näsbränna.

De redan döda är en av de mest välskrivna svenska thrillers jag läst de senaste 20 åren. Inte ett ord på fel ställe. Ett oerhört välgjort hantverk. Världsklass. Boken kunde lika gärna varit skriven av vilken utländsk internationell storförfattare som helst, undantaget att huvudpersonerna är svenska. Enda nedsidan är att man antagligen får vänta ytterligare några år på nästa bok från Karjel."
Ur bloggen Cornucopia? 2010-09-28



Om Gå över gränsen (1997):

”Det är klassiska grepp med doft av Örnnästet, Navarone och Polarstation Zebra – för att inte tala om Jan Guillou – och Karjel gör inte misstaget att gräva ner sig för djupt i tekniska detaljer utan håller spänningen vid prima liv boken igenom.” Kvällsposten

”Sju år av ihärdig källkontroll, faktagranskande, strykningar och förändringar i manus. Resultatet har blivit en oerhört trovärdig och detaljrik thriller, som man läser med stigande häpnad. ’Är allt detta verkligen möjligt?’”
Expressen

”Robert Karjel har skrivit den bästa tekno-thriller som någon svensk har skrivit på mången god dag. En debut som lovar mycket för framtiden.”
Dagbladet

Om Skuggan av floden (1999):

”Robert Karjel berättar relativt återhållsamt, hans skildring har trovärdighet och han kan bygga upp spänning … en av de mest lovande spänningsförfattarna på svenska.”
Dagens Industri

”Hade den här boken skrivits av Ken Follet, Frederick Forsyth eller Jack Higgins hade den varit en bestseller world-wide!”
Vestmanlands Läns Tidning


Om De hängdas evangelium (2005):

"Riktigt spännande ... och fläckvis mer realistisk och mindre klichéspäckad än Dan Browns sanslösa bästsäljare."
Tidningen Ångermanland

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2010-09-16 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2010 Omslagsformgivare: Helena Hammarström Thema-kod: Deckare Antal sidor: 315 Mått: 163 x 234 x 26 mm Vikt: 572 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146220596 (2010-09-02); Pocket, 9789170018794 (2011-05-13)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare