Enligt Maria Magdalena
Beställ recensionsexemplar
Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum. Önskar du PDF-korrektur eller har frågor kontakta mediakontakten nedan.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 1999-05-10
Recensionsdag: 1999-05-10
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
Maria Magdalena var den främsta av Jesus kvinnliga lärjungar. Hon finns omnämnd i de fyra evangelierna och var en av många kvinnor som fanns i Jesus närhet. I Marianne Fredrikssons tionde roman lämnar hon myten och träder fram som en levande kvinna med ett intressant öde, ett förflutet och en framtid och ger oss också en kvinnlig aspekt på kristendomen.
Marianne Fredrikssons förra roman ''Anna, Hanna och Johanna'' har sålts i över 300.000 ex!
"Varför Maria Magdalena? Kanske började det när jag läste Simone Weils "Brev till en dominikan". Hon var som bekant katolik men i breven ställer hon starkt kritiska frågor om kristendomen. Främst vänder hon sig mot kyrkornas ohyggliga anspråk på att äga den enda rätta sanningen. I vars namn man genom tiderna dömt och fördömt människorna. Hur blev Jesus, vars främsta budskap är förlåtelse och barmhärtighet, den dömande guden? Hur kunde hans bestämda avståndstagande från präster och skriftlärda lägga grunden till en religion med hårda regelverk, herravälde och hierarki? Simone Weil formulerade de frågor som alltid upprört mig när jag läst evangelierna med alla dess motsättningar. Själv säger hon att en rätt förståelse av vår religion är omöjlig därför att den första tidens kristna historia är höljd i dunkel. Det intresserade mig. Jag började läsa teologi, religionshistoria, mytologi, grekisk filosofi. Förtjust och häpen ägnade jag mig åt Sofia, Guds dotter visheten, vars förkunnelse har stora likheter med Jesus. Rätt snart förstod jag att så mycket av motsägelserna i kristendomen går tillbaka på konflikten mellan den judiskkristna församlingen i Jerusalem och de apostlar som ville föra ut det nya budskapet till "hedningarna". Jerusalems kristna hävdade att alla som ville omvända sig först måste bli judar, följa lagens alla hundratals påbud och låta omskära sig. Hednamissionärerna med Paulus i spetsen gick emot den judiska församlingen och vann som bekant striden. Som alltid skrev segrarna historien, evangelierna. Det var så vi t ex fick berättelsen att det var judarna som dödade Guds son. Med fasansfulla konsekvenser genom historien. Efter ett tag började jag leka med en tanke, eller kanske snarare en dagdröm: Tänk om det hade funnits en fri, klartänkt människa bland hans lärjungar, en som var öppen, utan fördomar och bekant med både judiskt och grekiskt tänkande. Kort sagt en som "hade öron att lyssna". En dag letade jag efter en uppgift i Nag Hammadi Library och råkade slå upp de fragment som finns kvar av Maria Magdalenas evangelium. Där redogör hon för vad Jesus sagt i personliga samtal till henne. Bland annat: "Forma inga levnadsregler om detta som jag har uppenbarat för er. Skriv inga lagar så som lagskrivarna gör." Och det slog mig: Här kanske fanns en med öron att höra, ögon att se och förstånd att begripa. Den lärjunge som Jesus älskade mest. Och en kvinna utan makt att påverka. Så föddes min Maria Magdalena" Marianne Fredriksson
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 1999-05-10 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 1997 Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 255 Mått: 110 x 178 x 17 mm Vikt: 141 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789146175261 (1999-05-10)