Flodtid

Författare: Katarina Frostenson
Illustratör: Håkan Rehnberg
Fotograf: Richard Kail
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2015-07-01
Recensionsdag: 2015-07-15

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Efter Karkas (2004) och Tal och Regn (2008) kommer Flodtid, en bok som bygger ut ord och bilder i Katarina Frostensons poetiska universum. Den ingår i en helhet och är samtidigt sin egen värld med ett rakt och flödande, både direkt och komplext tonfall.
Språket är här på stor vandring. Det är en bred samling dikter där orden strömmar fram för att plötsligt stå helt stilla och betrakta världen. Språket undersöker, ringar in, rasar, bönfaller och besjunger.
Floden för bort, den står för både bortgång och förnyelse. Det går en mörk ström av oro och förlust genom några texter, som i den långa dikten ”Jag ligger i mörker”. I centrum av många dikter finns vattnet – floder och kanaler som förbinder länder och människor, det livsnödvändiga, förgiftade vattnet: ”... det borde vara förbjudet/ är orden som kommer att döda en flod”.
I de långa dikterna speglas tillstånd i jaget och världen, oroshärdar och gränstillstånd. Orden roterar och spelar mot varandra. Dikterna har ofta en dramatisk nerv och ett sceniskt utspel, språket rör sig snabbt mellan högt och lågt, mellan det vardagliga och det lyriska. De kan vara tuffa självuppgörelser och ömma tilltal, både samtal och ensamt tal.
Man är aldrig långt från ordets rot, från hur språkets stavelser känns och verkar. Hos Frostenson får vi känna hur våldsamt språket kan vara, men här finns en stark tro på ordets läkande förmåga och på språkets motståndskraft.
Att skriva är en starkt kännbar handling, ett samtal författaren för med sig själv och med de levande och de döda - ett räddningsarbete där litteraturens rader ofta kommer till undsättning.

"'Karkas' och 'Tal och regn', som man nog bör läsa ihop, är ytterligare ett steg framåt i Katarina Frostensons redan starka författarskap. Här utmanar hon på allvar sitt eget skrivande och visar skillnaden mellan gott hantverk och riktig konst."
Dagens Nyheter

"Som dikt blir det spöklikt och mycket starkt. Jag är helt övertygad om att 'Maten man äter/Klagan' kommer att räknas som en klassiker. För att den ger så skarp tidsbild och så exemplariskt visar kraften i det här författarskapet."
Dagens Nyheter

"Om jag skulle bevisa människans storhet för en utomjording skulle jag pröva med en bok av Katarina Frostenson."
GöteborgsPosten

"Jag förväntar mig som sagt allt. Mot en oändlig förväntanshorisont vill jag att poesin ska få oss att förstå det vi inte trodde vi visste. Låta oss minnas det vi trodde vi glömt. När Flodtid är som bäst gör den just det, talar om för oss att '[k]ärleken rör dig från långt tillbaka den kommer inte tillbaka'."
Aftonbladet

"Ingen krossar bokstävlarna så rasande effektivt som hon, ingen låter dem mer magiskt återuppstå."
Sydsvenskan

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2015-07-15 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Illustratör: Håkan Rehnberg Fotograf: Richard Kail Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Omslagsformgivare: Håkan Rehnberg Boktyp: Utmärkt urval Thema-kod: Poesi Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146221180 (2011-09-01); E-bok, pdf, 9789146230656 (2015-07-01)

Fler böcker av författaren

Flodtid

Författare: Katarina Frostenson
Illustratör: Håkan Rehnberg
Fotograf: Richard Kail
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2015-07-01
Recensionsdag: 2015-07-15

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Efter Karkas (2004) och Tal och Regn (2008) kommer Flodtid, en bok som bygger ut ord och bilder i Katarina Frostensons poetiska universum. Den ingår i en helhet och är samtidigt sin egen värld med ett rakt och flödande, både direkt och komplext tonfall.
Språket är här på stor vandring. Det är en bred samling dikter där orden strömmar fram för att plötsligt stå helt stilla och betrakta världen. Språket undersöker, ringar in, rasar, bönfaller och besjunger.
Floden för bort, den står för både bortgång och förnyelse. Det går en mörk ström av oro och förlust genom några texter, som i den långa dikten ”Jag ligger i mörker”. I centrum av många dikter finns vattnet – floder och kanaler som förbinder länder och människor, det livsnödvändiga, förgiftade vattnet: ”... det borde vara förbjudet/ är orden som kommer att döda en flod”.
I de långa dikterna speglas tillstånd i jaget och världen, oroshärdar och gränstillstånd. Orden roterar och spelar mot varandra. Dikterna har ofta en dramatisk nerv och ett sceniskt utspel, språket rör sig snabbt mellan högt och lågt, mellan det vardagliga och det lyriska. De kan vara tuffa självuppgörelser och ömma tilltal, både samtal och ensamt tal.
Man är aldrig långt från ordets rot, från hur språkets stavelser känns och verkar. Hos Frostenson får vi känna hur våldsamt språket kan vara, men här finns en stark tro på ordets läkande förmåga och på språkets motståndskraft.
Att skriva är en starkt kännbar handling, ett samtal författaren för med sig själv och med de levande och de döda - ett räddningsarbete där litteraturens rader ofta kommer till undsättning.

"'Karkas' och 'Tal och regn', som man nog bör läsa ihop, är ytterligare ett steg framåt i Katarina Frostensons redan starka författarskap. Här utmanar hon på allvar sitt eget skrivande och visar skillnaden mellan gott hantverk och riktig konst."
Dagens Nyheter

"Som dikt blir det spöklikt och mycket starkt. Jag är helt övertygad om att 'Maten man äter/Klagan' kommer att räknas som en klassiker. För att den ger så skarp tidsbild och så exemplariskt visar kraften i det här författarskapet."
Dagens Nyheter

"Om jag skulle bevisa människans storhet för en utomjording skulle jag pröva med en bok av Katarina Frostenson."
GöteborgsPosten

"Jag förväntar mig som sagt allt. Mot en oändlig förväntanshorisont vill jag att poesin ska få oss att förstå det vi inte trodde vi visste. Låta oss minnas det vi trodde vi glömt. När Flodtid är som bäst gör den just det, talar om för oss att '[k]ärleken rör dig från långt tillbaka den kommer inte tillbaka'."
Aftonbladet

"Ingen krossar bokstävlarna så rasande effektivt som hon, ingen låter dem mer magiskt återuppstå."
Sydsvenskan

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2015-07-15 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Illustratör: Håkan Rehnberg Fotograf: Richard Kail Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Omslagsformgivare: Håkan Rehnberg Boktyp: Utmärkt urval Thema-kod: Poesi Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146221180 (2011-09-01); E-bok, pdf, 9789146230656 (2015-07-01)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare