Nätterna på Winterfeldtplatz – dekadens och frihetssökande i 1920-talets Berlin
– Det var väl det där skimret som finns över den tiden som lockade, säger Elin Boardy, aktuell med sin femte roman: Nätterna på Winterfeldtplatz som tar oss med till 1920-talets dekadenta Berlin.
Elin Boardy i ett samtal om den nya romanen
Nätterna på Winterfeldtplatz
Och hon stod mitt i detta, varm och lite berusad och det kom över henne mycket starkt: jag är här nu. Mitt i staden, mitt i natten, mitt i stunden. Utan att veta vad det var för liv detta, hur det skulle kunna bli. Vad hon skulle kunna bli. Men här fanns åtminstone något som hon trodde att hon längtade efter. Andra samtal, andra tankar. Heinz blick och Florians skratt och Minas varma händer och människorna i våningen som både såg henne och inte såg henne. Som inte väntade sig något av henne.
Berlin 1928. Hit söker sig nittonåriga Hedvig från Göteborg. Hon får arbete på kontor och lär känna den politiskt aktiva Mina, som visar henne Berlins dolda sidor. Hedvig möter en värld med andra sätt att leva, med möjligheter hon knappt vågat drömma om tidigare. I våningen på Winterfeldtplatz finner hon den fria tillvaro hon längtat efter. Här håller Heinz och Florian fester som aldrig tar slut. Här möts de avvikande, de revolutionära, de hämningslösa. Men på gatorna mullrar det, friheten som de alla kämpar för att uppnå är hotad från alla håll.
Tidigare belönats med Tidningen Vi:s litteraturpris
Elin Boardy varvar sitt skrivande med en deltidstjänst som bibliotekarie i Lerum. Hon debuterade 2008 med romanen Allt som återstår, som nominerades till Borås Tidnings debutantpris. För sin bok Mary Jones historia (2014) tilldelades hon Tidningen Vi:s litteraturpris. Som verklighetsflykt gillar Elin att titta på Bollywoodfilm.
Sagt om boken
"Fint persongalleri och bra dialog." Upsala Nya Tidning
"... romanen är svår att lägga ifrån sig." Svenska Dagbladet
”Elin Boardys nya roman fångar fint en tidsperiod då allt fortfarande tycktes möjligt.” Ljusdals-Posten
”Det här är en roman som är svår att lägga ifrån sig.” Norrländska Socialdemokraten
”Den här romanen önskar man att så många som möjligt ska läsa, den känns som ett måste för att något bättre förstå det som verkligen hände.” Ragnhild Oxhagen, Ölandsbladet